پتینه کاری چیست و کجاها استفاده می‌شود

21 خرداد

اجرای پتینه ترک بر روی دیوار

 یکی از انواع پر کاربرد پتینه، پتینه کاری روی دیوار است، برای این کار شما به ماده ترک نیازمند هستید. برای اینکار شما باید دیوار را یک بار با رنگ آکرولیک رنگ آمیزی نمایید به یاد داشته باشید که اگر دیوار شما گچی است بهتر است از پرایمر استفاده نمایید. بعد از آن بهتر است هر رنگی را که قصد اعمال آن را دارید با ترکیب دو رنگ به دست بیاورید و این به این معنا است که یک رنگ روشن تر از آن را با یک رنگ تیره تر از آن ترکیب کنید تا همان رنگ را به دست بیاورید. بعد از این که رنگ را به همه دیوار اعمال کردید وقت آن می رسد که با قلمو رنگ ترک را به کار اعمال کنید، به یاد داشته باشید که باید این کار را دو بار تکرار کنید تا به خوبی اعمال شود و کار پتینه به خوبی از آب در بیاید. به یاد داشته باشید که در این کار مدل کشیدن و ضربه زدن قلمو بسیار با اهمیت است چرا که سمت کشیدن قلم مو باعث می شود تا طرح های مختلفی روی دیوار ایجاد شود. 

پتینه کاری چیست و کجاها استفاده می‌شود

در پاسخ به این سوال شما که پتینه کاری چیست و کجاها استفاده می شود باید گفت، پتینه کاری یک هنر بسیار دلنشین است که اصولا همه را به خود جذب می کند. این هنر با استفاده از رنگ ها و یکسری ابزار بر روی همه سطوح مختلف بافت ایجاد می کند. اصولا در هنر پتینه کاری از ترکیب چند رنگ استفاده می کنند و در نهایت کاری جذاب را ارائه می دهد. پتینه کاری انواع مختلفی دارد به عنوان مثال ممکن است پتینه کاری سه بعدی، مات و یا یکسری حالت های دیگر باشد. این هنر را روی سطوح مختلفی می توان اجرا کرد اما اصولا روی دیوار و سقف اجرا می شود. ابزار کاری که برای این هنر در کشور ما وجود دارد پیشرفته نیست و فاصله زیادی با دیگر ابزار های کار در کشور های دیگر دارد، اما باز هم قابل قبول است و با همین وسایل می توان طرح هایی بسیار زیبا را خلق کرد.

بهتر است بدانید که پتینه نشانه ای از شادی و شادابی است، از این رو اگر دوست دارید حس شادی و نشاط را در خانه پخش کنید بهتر است از پتینه کاری بهره ببرید شما می توانید از رنگ هایی که شادابی زیادی را به خانه شما می بخشند بهره ببرید. شما می توانید تنها مکان هایی از خانه خود را به پتینه کاری اختصاص دهید یعنی به جای اینکه کل دیوار های خانه را پتینه بزنید تنها یک یا دو دیوار را پتینه کنید.

مزیت های پتینه روی چوب

پتینه کاری روی چوب نیز نوعی پوشش دهی به چوب به حساب می آید و مانند رنگ هایی که به چوب پوشش می دهند عمل می کند. به بیانی دیگر پتینه روی چوب یعنی ترکیب چند رنگ مختلف و ایجاد لایه های رنگی مختلف روی چوب. بیشتر زمان هایی که هدف ایجاد چند لایه رنگی روی چوب است از پتینه کاری روی چوب بهره می برند. امروزه به علت بالا رفتن قیمت چوب همه چوب هایی که در بازار وجود دارند از جنس نئوپان هستند، از این رو پتینه کاری روی آنها واقعا گزینه مناسبی می باشد. به یاد داشته باشید که حتی به کاربردن زمینه متضاد با رنگ رگه های دلخواه  نیز در این تکنیک امکان پذیر است و بسیار هم زیبا است اما نیاز به تمرین و آموزش دارد.

پتینه یا کلاژ روی شیشه

یکی از دیگر انواع پتینه، پتینه کاری روی شیشه می باشد، برای این کار در ابتدای کار لازم است که ظرف را کاملا تمیز کنید به طوری که هیچ گرد و خاکی روی آن نماند و بعد از آن طرح مورد نظر خود را پشت ظرف قرار دهید و با یک ابر خیس روی آن را بکشید تا این طرح روی ظرف بیافتد، حالا با استفاده از از یک دورگیر اکلیلی طلایی رنگ طرح دلخواه خود را روی آن بکشید. حالا صبر کنید تا خشک شوند به یاد داشته باشید که بعد از خشک شدن، طرح ها همچنان برجسته روی سطح کار شما می مانند. حالا اگر می خواهید قسمت هایی از طرح شما حالت ترک خوردن داشته باشند بهتر است روی طرح خود کمی مدیوم ترک بزنید و صبر کنید تا به خوبی خشک شوند. حالا در این مرحله برای زیبایی بیشتر ظرف خود می توانید به آن ورق طلا را اعمال کنید و این کار به این صورت است که ابتدا چسب ورق طلا را به سطح کار اعمال می کنید و با استفاده از تامپون به سطح کار پخش می کنید و بعد از گذر 15 دقیقه حالا می توانید ورق طلا را به سطح کار اعمال کنید. 

آموزش اولیه پتینه روی سفال

ما در این مقاله که عنوان آن پتینه کاری چیست و کجاها استفاده می شود است یک آموزش را نیز برای شما آماده کرده ایم. این آموزش، آموزش پتینه کاری روی سفال است. برای شروع به کار می توانید یک ظرف سفالی ساده را خریداری کنید. اصلا مهم نیست که این ظرف کاسه باشد یا بشقاب تنها چیزی که دارای اهمیت است این است که سفال شما کوره نرفته باشد. این گونه سفال ها سفال های خام هستند نه کوره رفته اند و نه دارای رنگ و لعاب می باشند. در ابتدای کار روی سفال را سمباده بزنید تا سطح صافی داشته باشید. برای سمباده زدن نهایت دقت خود را به کار بگیرید، بهتر است از سمباده نرم بهره ببرید. بعد از این مرحله غبار سفال را بگیرید و آن را بشوید و بگذارید تا خشک شود. حالا دوبار کل کار را چسب چوب بزنید و صبر کنید تا خشک شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه خمیر پتینه روی سفال

  • قلمو : شماره 1 و2 و3
  • چسب چوبپودر مل
  • رنگ های روغنی
  • رنگ اسپری
  • تینر روغنی
  • کاردک

نظر خود را وارد نمایید.

خبرنامه

دریافت آخرین اخبار
back to top