آموزش ساخت ظروف سفالی

15 خرداد

مراحل ساخت گل سفال گری

مراحل ساخت گل سفالگری یکی از مهمترین مراحل آموزش ساخت ظروف سفالی می باشد چرا که اگر شما گل خوبی برای ساختن ظروف نداشته باشید حتما در نهایت از کار خودتان نیز راضی نخواهید بود. برای ساختن گل موارد زیر را اجرا کنید.

در مرحله اول بهتر است مواد اضافی را از خاک بگیرید. اگر خاک رس شما کارخانه ای نباشد حتما دارای ناخالصی هایی می باشد و این ناخالصی ها حتما روی کیفیت کار شما تاثیر گذار خواهد بود. به یاد داشته باشید که یکسری از این ناخالصی ها را نمی توان از خاک جدا کرد مواردی همچون مواد آهکی و جوش شیرین، پس تا جایی که می توانید سعی کنید از خاک رس تصفیه شده استفاده کنید.

حالا دیگر وقت آن رسیده است که برای ساخت گل سفالگری خاک رس را با مقداری آب مخلوط کنیم. برای اینکار می توانید از ماشین های همزن و یا از دست استفاده کنید اما بهتر است از ماشین ها استفاده کنید تا مخلوط شما کاملا یک دست شود.

بعد از آنکه خاک را با آب مخلوط کردند و گل را به دست آوردند، مدتی گل را بی حرکت در جایی قرار می دهند که در اصطلاح به آن خواباندن می گویند، این کار را انجام می دهند تا گل کمی نرم تر و حجیم تر شود. بسیاری از سفالگران برای آنکه این فرآیند سریع تر انجام شود گل را در جای مرطوب و گرم قرار می دهند تا زود تر خشک شود. یکی از دیگر راهکار ها این است که به گل سرکه و نشاسته اضافه می کنند. خرید وسایل چرم دوزی خود را به هنری آنلاین که سال ها است در این ضمینه فعالیت دارد بسپارید.

آموزش ساخت ظروف سفالی

جالب است بدانید که سفالگری یکی از اختراعات قدیمی بشر در طول تاریخ می باشد. این هنر شامل ساخت صنایع دستی می شود که با بهره گیری از خاک رس ساخته می شود، چرا که خاک رس دارای خاصیت چسبندگی بسیار بالایی می باشد و شکل دهی به آن بسیار ساده و کاملا امکان پذیر می باشد. همچنین سفالگری در فرهنگ ایرانی نیز بسیار با ارزش و قدیمی می باشد و به عنوان نمادی از تمدن ایرانی و تمدن اسلامی است. بسیاری از مردم از هنر سفال برای تزیین خانه و اتاق و حتی محل کار خود بهره می برند. از این رو ما تصمیم گرفتیم این مقاله را که آموزش ساخت ظروف سفالی است را آماده کنیم. در ابتدای کار کمی به مراحل ساخت سفال می پردازیم، این مراحل شامل موارد زیر می باشد :

در ابتدای کار باید عمل ورز دادن گل رس و هواگیری گل را انجام داد، به یاد داشته باشید که این مرحله در شکل گیری گل رس اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از مزیت های ورز دادن گل سفالگری این است که این کار موجب نفوذ آرام و تدریجی آب در گل می شود و موجب هواگیری و انعطاف پذیری بیشتر گل رس ما می شود و در نهایت موجب ساخته شدن یک سفال با کیفیت می شود.

برای ساخت ظروف سفالی با استفاده از چرخ سفالگری، بعد از آنکه گل را حسابی ورز دادیم آن را روی دستگاه یا چرخ سفالگری قرار می دهیم و خودمان روی یک صندلی و پشت دستگاه می نشینیم و با پای راستمان شروع به چرخاندن چرخ سفالگری می کنیم. حالا مقداری از گل را روی چرخ قرار می دهیم و با دستانمان شروع به شکل دادن به آنها می کنیم.

همیشه یک ظرف آب را کنار میز خود قرار دهید و برای اینکه این گل به دست شما نچسبد هر چند وقت یکبار دست خود را خیس کنید. بعد از اینکه با استفاده از چرخ ظرف خود را به آن صورت که می خواهید شکل داده اید، به وسیله یک نخ آن را از بقیه گل ها جدا کنید و به مدت 24 ساعت در سایه قرار دهید تا زمانی که وارد کوره می شود ترک بر ندارد. حالا می توانید ظرف سفالی خود را در کوره یا گرمخانه قرار دهید، البته به یاد داشته باشید که شما برای شکل دادن به ظروف سفالی نقش برجسته می توانید از قالب سفالگری بهره ببرید.

تزیین ظرف سفالی

به یاد داشته باشید که با استفاده از روش های گوناگونی می توانید تزیین ظروف سفالی را انجام دهید. از جمله : کنده کاری، برجسته کاری، لعاب کاری بدنه، باسمه کاری.

به یاد داشته باشید که با استفاده از روش های گوناگون از جمله استفاده از مهره می توانید ظروف سفالی خودتان را تزیین کنید. شما می توانید از ابزار ساخت زیورآلات دست ساز بهره ببرید و با استفاده از زیورآلات ظروف خود را تزیین کنید.

به یاد داشته باشید که برای لعاب دادن به سفال بیشتر از رنگ های زرد، سبز، قهوه ای و لاجوردی استفاده می شود.

برای تزیین ظرف سفالی می توانید از ورق طلا نیز بهره ببرید. برای خرید چسب ورق طلا با هنری آنلاین همراه باشید.

ساخت کاسه سفالی دست ساز

به یاد داشته باشید که تنها راه ساخت کاسه سفالی استفاده از چرخ سفالگری نیست. شما می توانید با دست خودتان و با استفاده از الگو های مناسب کاسه های سفالی بسیار زیبایی را خلق کنید. یکی از مزیت های این کار این است که شما در این شرایط می توانید از مواد مقاوم کننده بهره ببرید مانند لایه های چوبی یا کاغذ های ورقه ای بسازید، مطمعن باشید که دوام کارتان بالا می رود و می توانید همیشه از آنها استفاده کنید. الگو زمانی که می خواهید چند کاسه همشکا و هم اندازه داشته باشید بسیار کاربردی است. چالب است بدانید الگو های بشقاب شبیه به دنات می باشد و الگوهای کوزه از آن بزرگتر و به شکل های دیگری در بازار موجود می باد. امیدواریم از این آموزش ساخت ظروف سفالی لذت کافی را برده باشید.

ابزارها و مواد ساخت کاسه سفالی

  • مداد
  • اسفنج
  • قلم حکاکی
  • تخته یا تراز
  • سوزن غلتان
  • شانه دندانه دار
  • چاقوی مرتب کننده
  • پرگار برای طراحی
  • قطعه چوب 12در12
  • خودکار برای علامت گذاری
  • قطعات کوچک 1در4 چوب با برش 45 درجه در یک سمت آنها

مراحل ساخت کاسه سفالی

برای آنکه مشاهده کنید الگوی مسطح چه چیزی را شکل می دهد و نماش می دهد، تعدادی از دایره ها را ببرید و امتحان کنید. در اینجا است که الگوی سمت راست و سمت چپ مخروط های متفاوتی را شکل می دهند. حالا با استفاده از پرگار یک دایره با شعاع 11 سانتی متر رسم کنید و داخل همین دایره، یک دایره دیگر با شعاع 5 سانتی متر رسم کنید.  حالا زاویه قائم را از مرکز به سمت لبه ها بکشید و با استفاده از چاقوی X-Acto قسمت هایی که باید برش بخورند را بچینید. حالا می توانید الگو را بر روی لایه ای از گل سفال قرار دهید و دور تا دور آن را بکشید. حالا می توانید الگو را برداشته و با بهره گیری از قالب یا کشیدن خطوط منظم اطراف شکل ترسیم شده را مرتب کنید و در نهایت کمان ایجاد شده را ببرید. برای خرید رزین اپوکسی شفاف با هنری آنلاین یکی از معتبر ترین فروشگاه های هنری همراه باشید.

نظر خود را وارد نمایید.

خبرنامه

دریافت آخرین اخبار
back to top