پتینه کاری روی شیشه

04 اسفند

 شیشه ها

شیشه ها  زیاد در زندگی ما دید می شوند، چرا که آنها علاوه بر کاربرد های زیادی که دارند زیبایی زیادی را نیز به خانه ها و ظروف ما می افزایند. کاربرد آنها به پنجره ها و نمای ساختمان محدود نمی شود بلکه آنها در ظروف آشپز خانه و ظروف دکوری زیاد ادیده می شوند. امروزه شیشه های رنگی و طراحی شده بسیار مورد توجه هستند از این رو پتینه کاری روی شیشه بسیار مطرح و پر طرفدار است. البته پتینه یکی از هنرهای اصیل و قدیمی است اما امروزه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. این هنر جلوه ای قدیمی و زیبا به ظروف شیشه ای شما می بخشند. همانطور که می دانید منظور از قدیمی، اصالت و ریشه دار بودن ظرف می باشد، که پتینه کاری این حس را انتقال می دهد.

پتینه کاری روی شیشه

با پتینه کاری می توان حال و هوایی دیگر به شیشه ها بخشید. چرا که با این کار می توانید شیشه را به شکل برنز در بیاورید و یا حس سنگ را به آنها بدهید و آنها را به شکل سنگ در بیاورید. همچنین یکی از انواع پتینه کاری روی شیشه که بسیار مورد توجه است در آوردن شیشه به شکل ترک خورده است. در کل شیوه های بسیار گسترده ای برای این کار وجود دارد و انتخاب شیوه دلخواه وابسته به خلاقیت و سلیقه است. هنر پتینه بر روی ظروف هفت سین و سفره عقد بسیار دیده می شود. اما باز هم بیشترین استفاده و اهمیت را پتینه کاری روی دیوار و پنجره های نمای ساختمان دارد. تقریبا اکثر ظروف دکوری به شکلی با پتینه کاری در ارتباط هستند.

آموزش پتینه کاری روی شیشه

هیچ محدودیتی برای انتخاب ظرفی که می خواهید روی آن پتینه کاری روی شیشه را انجام دهید وجود ندارد. این ظرف می تواند یک گلدان یا حتی یک شیشه مربا باشد. ابتدا هر ظرفی را که برای این کار لازم دارید به خوبی بشورید و با الکل تمیز کنید و صبر کنید تا کاملا خشک شوند. طرحی را که می خواهید روی پارچه کار کنید انتخاب کنید و آن را دور برداری کنید. پرینت لیزری یا کپی ای که از طرح گرفته اید را با آرامش دورگیری کنید. کپی روی دستمال کاغذی یکی از بهترین موارد است چرا که از همه نازک تر است. سطح دلخواه را با چسب چوب بیرنگ و رقیق شده کاملا بپوشانید. طرح تان را روی شیشه بچسبانید. برای این کار دقت لازم را لحاظ کنید چرا که اگز دقت لازم را به خرج ندهید ممکن است طرح شما چین بخورد و کار تمیز از آب در نیاید. تا خشک شدن طرح صبر کنید و بعد از آن حتما لازم است تا روی سطح کار را با دقت چسب چوب بزنید. چسب چوب استحکام ظرف را نیز بیشتر می کند.

پتینه کاری روی شیشه به شکل ترک

ترک کراکل مدیوم ماده ای است که در پتینه کاری روی شیشه و ایجاد ترک به کار گرفته می شود. برای استفاده از آن همان مراحل پتینه معمولی را که پیش تر گفته ایم طی کنید، اما بعد از خشک شدن چسب چوب ماده ترک را روی کار استفاده کنید. بعد از آن قلمو را در ترک کراکل مدیوم بزنید و بر روی کار بکشید. به یاد داشته باشید این کار باید از یک جهت کشیده و انجام شود. پس از مدت کوتاهی ترک ها بر روی کار نمایان خواهند شد. پس از آن که کار کاملا خشک شد روی آن رنگ اکریلیک قهوه ای بزنید. البته می توانید در این مرحله از شاپان که نوعی قیر رقیق شده است بهره ببرید. رنگ های اضافی را با یک دستمال بدون پرز تمیز کنید. کار شما تمام شده و کار آماده است.

نظر خود را وارد نمایید.

خبرنامه

دریافت آخرین اخبار
back to top